Sabtu, 25 Oktober 2014

Kisah tiga orang pelanggan mesin fotostat

Selama aku bekerja di situ, ada 3 pengguna yang takkan aku lupa kisahnya.



Yang pertama, kena maki teruk-teruk punya, aku pun rasa nak menangis. Ini pengguna yang pertama marah aku. Dan ianya memang salah pihak atasan. Sebab itu jugalah aku mengambil keputusan untuk tidak mahu menyambung kerja lagi di situ pada bulan seterusnya. Setakat kena marah dan maki, aku boleh tahan lagi, tapi kerana kelalaian pihak atasan, aku memang tak boleh terima.



Kedua, tak mau bekerjasama, siap syarahan panjang berjela. Alahai, bukan lama sangat pun proses pengambilan data tu. Dah kerja aku telefon orang, tanya meter, kalau tak, takkan la saja-saja nak telefon. Sebulan sekali je pun.





Ketiga, aku tak tau pengguna tu lelaki ke perempuan (kerana nama orang cina), dan agak tergagap untuk menyebut Mr/Mrs dan diikuti nama beliau. Kemudian salah sebut nama pula. Terus dia marah aku, kata ‘nama orang cina pun tak boleh sebut ke? Nama saya senang saja Si Polan Polan Polan. Saya tak mahu berurusan dengan awak.’ (lebih kurang macam tu la). Terus letak telefon. Dalam hati, rasa macam nak maki saja orang cina berlagak tu.  Nasib baik hari tu hari terakhir aku bekerja disitu dan lagi 10 minit waktu bekerja akan tamat. Aku agak dia mesti menunggu  permohonan maaf dari aku. Memang tak la. Sedangkan nama aku pun selalu silap dipanggil, diejek dan salah eja  (dalam sijil pula tu!). Agaknya, ego dia terlalu tinggi kerana pencapaian yang telah dia dapat agaknya. Boleh jalan orang cam tu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan