Khamis, 16 Oktober 2014

Genap sebulan

Hari ini genap sebulan saya berdiet atkins. Berat saya naik dengan banyaknya sebelum puasa hinggalah pada sebulan yang lepas. Saya bertekad menurunkan berat badan kali ini walau apa jua rintangan. (ayat tak boleh blah)

Dengan berat paling seberat-beratnya pernah saya catat ialah 139.8kg, saya berjaya turunkan kepada 129.6kg.Manakala berat pada awal tahun  ialah 135.7kg.

Saya juga bersenam 30 minit sehari iaitu dengan mengayuh mini cycle dan mengangkat beban 5kg. Dulunya bercadang untuk ber'tabata', tapi masih kurang keyakinan diri, takut tercedera.

Mungkin selepas ini saya akan ber'squat'. Tujuannya untuk mengecilkan paha dan punggung.

Oh, ukuran pinggang saya pada bulan lepas ialah 49inch, sekarang sudah 46.75inch.

Sesetengah orang sangat mementingkan penurunan berat badan dan rasa tertekan apabila berat tidak turun. Merasa tertekan terhadap perkara tersebut sangat tidak munasabah kerana mereka sebenarnya mengalami pembakaran lemak, seterusnya pengurang inci di seluruh badan. Saya sangat cemburu terhadap individu seperti itu kerana banyak baju kurung saya yang sudah ketat.

Perubahan positif apabila melakukan diet ini ialah;

1. Buku lali sudah tidak bengkak lagi.
2. Kulit muka nampak berseri
3. Badan terasa lebih sihat dan ringan
4. Lebuh berdisplin dalam pengambilan makanan tambahan seperti kalsium dan minyak ikan

Saya menyertai kumpulan diet ini di facebook. Semalam ada seorang ahli telah mengemukakan cadangan untuk mengadakan perjumpaan sesama ahli. Bunyi menyeronokkan. Malangnya, saya seorang yang pemalu.

Malah, kalau ke mana-mana, saya selalu menundukkan pandangan daripada bertentang mata dengan semua orang, termasuklah dalam percakapan seharian (selalunya). Ini menjadi masalah kepada orang lain yang mungkin menganggap saya seorang yang kurang ajar, sombong atau/dan tidak berminat didalam perbualan.

Kesan daripada sikap ini memburukkan lagi kemahiran pengecaman wajah seseorang yang sudah lama saya 'hidapi'. Walaubagaimanapun, saya bukanlah 'face blind'.

Apapun, saya akan cuba teruskan diet ini sehingga BMI bawah daripada 40 (berat sekitar 105kg-108kg) sebelum 'cheat'. Menurut pengiraan, ianya mungkin 4 bulan dari sekarang. Dan saya sudah pun ada senarai makanan yang teringin sangat hendak dimakan. :P

Tiada ulasan:

Catat Ulasan