Khamis, 16 Oktober 2014

Menyahut seruan

Tajuk di atas ialah sempena menyahut seruan kerajaan yang telah berpenat lelah mengadakan kempen kesedaran. Seruan yang dijawab oleh aku ialah;

2)Pendermaan Organ

Sehingga saat ini, aku telah menderma darah sebanyak 17 kali. Kali pertama aku menderma adalah semasa berumur 17 ++ tahun. Ceritanya begini.

Situasi pertama;

Aku telah lama mengidam untuk menderma darah semenjak berusia 11 tahun selepas menghadiri perjumpaan ahli Bulan Sabit Merah di Jitra. Ketika itu, ada ramai orang termasuklah orang dewasa. Pada pandangan aku, mereka sungguh baik hati dan cekal kerana sanggup bersakit demi nyawa orang yang tak dikenali.

Situasi kedua;

Aku telah pun berumur 15 tahun. Aku menghadiri kelas tambahan di sekolah dan kebetulan ternampak sekumpulan pelajar tingkatan enam menderma darah di dewan sekolah. Semangat aku bertambah membara untuk menjadi penderma darah bila sudah cukup umur nanti.

Situasi ketiga;

Aku baru sahaja mencapai umur 17 tahun beberapa bulan yang lalu. Malah, hari lahir aku jatuh ketika peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia bagi matapelajaran Matematik Tambahan. Seusai menerima keputusan SPM yang tidak seberapa itu, aku menyahut panggilan PLKN oleh kerajaan. Aku bertambah gembira apabila dimaklumkan tentang kempen menderma darah akan diadakan di kem tersebut. Surat kebenaran waris telah pun diambil.

Tetapi, dengan keadaan yang sangat menganggu jiwa, aku mengambil keputusan untuk keluar dari kem menggunakan alasan untuk menyambung pelajaran di tingkatan enam.

Situasi keempat;

Aku masih berumur 17 tahun. Telah menempatkan kaki di UiTM Arau dalam jurusan Diploma Sains. Pelajar baru seperti aku semestinya menghadiri Kesatria. Pada suatu hari Kesatria, 24.8.07 aku menderma darah untuk kesekalian kalinya. Pendermaan darah buat kali pertama itu adalah seperti sambil menyelam minum air. Kerananya, cita-cita aku menderma darah telahpun tercapai dan aku tidak perlu menghadiri Kesatria untuk minggu tersebut.hehehe

Buruknya, aku telah menipu didalam borang tersebut semasa mengisi no. kad pengenalan. Ye lah, aku baru berumur 17 tahun, mana boleh menderma tanpa kebenaran waris. Kebetulan aku mengetahui tentang kempen itu pada hari berkenaan dan tidak mendapat makluman daripada Ketua Kumpulan Kesatria. 

Panjang betul sejarah perjalanan perdermaan darah aku.hehehe


Untuk pendermaan organ, aku tidak mahu cerita panjang lebar (malas nak menaip dan sudah mengantuk sebenarnya). Cukuplah aku menyatakan aku terdorong untuk menjadi penderma organ kerana beberapa berita yang telah disiarkan di televisyen semasa aku kanak-kanak dahulu (keluarga pesakit menyeru kepada orang ramai untuk tampil menderma sebahagian hati untuk anak mereka yang masih kecil). Ya, tidak lama dahulu, di Malaysia, mereka membenarkan pendermaan organ tanpa ikatan keluarga dan pendermanya masih hidup! Mungkin juga kerana kurangnya kesedaran pendermaan organ setelah meninggal dunia/mati otak.

Setelah habis belajar di sekolah menengah, aku terus menelefon tempat pendermaan organ dan mereka mengeposkan kad pendermaan organ kepada aku pada kemudian hari. Malah, pengikraran ini merupakan yang terawal daripada pendermaan darah. Aku berjanji akan membawa kad pendermaan semula di dalam beg duit jika BMI di bawah 40.

Entah macam mana aku teringat ada satu lagi ikrar yang belum aku buat, pendermaan sum sum tulang. Tapi masalahnya berat aku melebihi BMI 40. jadi aku terpaksa menangguh niat ini, dan akan ke Institute for Medical Research (IMR) apabila berat aku disekitar 90kg-95kg.Soalan lazim tentang pendermaan sum sum tulang/sel stem darah.



P/S- Tarikh pendermaan darah seterusnya aku bercadang untuk ke PDN pada 1.11.14. Aku harap tiada aral yang melintang seperti kekurangan hemoglobin. Aku juga akan cuba memohon bagi menjadi penderma aferesis.

Untuk HBU111 (Kesatria), gred semester tersebut aku memperoleh A+! Dahsyat betul penangan pendermaan darah. :P

Tiada ulasan:

Catat Ulasan