Isnin, 3 November 2014

Orang baru menggantikan orang lama

Dalam keluarga aku, dah ada orang baru. Banyak tau untuk tahun ini sahaja. :)


Pertamanya, kakak ipar aku dah melahirkan seorang lagi bayi perempuan, Aina. Sebiji ikut muka ibunya dan saling tak tumpah macam muka kakaknya semasa bayi dahulu. Sebulan sebelum itu, kakak kepada kakak ipar aku ini pun telah melahirkan seorang anak lelaki.


Manakala, di Kedah, sepupu aku telah melahirkan seorang anak perempuan, cukuplah sepasang. :)



Biras aku, adik ipar kepada kak yong pun melahirkan anak perempuan yang sangat besar, 3.98kg!



Beberapa bulan yang lepas, Tok Wan sudah pun meninggal dunia. Pada usia lebih kurang 96 tahun. Sebenarnya, kami semua termasuk Tok Wan pun tak pasti berapa umur yang sebenarnya, kerana sijil lahir lambat dibuat, tapi yg tertulis di Sijil Kematian, Tok Wan meninggal pada umur 90 tahun.


Tiada lagi watak datuk dalam hidup ini. Aku selalu bayangkan Tok Wan akan hidup selama-lamanya. Macam tak percaya saja Tok Wan dah tiada. Lebih kurang seminggu sebelum diwadkan, rumah Tok Wan baru saja siap diperbaharui.


Tok Wan ada tiga orang isteri, memang ramailah anak-anak, cucu-cucu, dan cicit-cicit yang datang melawat dia di hospital. Ketika inilah, ramai sangat sanak-saudara yang aku bersua muka. Kebanyakkannya aku tak berapa kenal kerana sesetangah daripada mereka termasuk aku bertebaran mencari rezeki di negara bertuah ini.


Bila dah ramai-ramai berkumpul, mulalah makcik- makcik dan pakcik-pakcik aku cerita tentang Tok Wan masa muda-muda dulu. Sudah semestinya mereka merindui dan berharap bapak/abah/ayah (panggilan setiap orang anak-anak Tok Wan daripada isteri-isteri yang lain adalah berbeza), cepat-cepat bangun dan sembuh seperti sediakala. Cerita macam mana Tok Wan mempelihara setiap anak-anak perempuannya, apa yang telah Tok Wan layan mereka semasa kecil-kecil dahulu dan lain-lain.


Masa abah sakit dulu pun, Mak Teh dan Mak Njang cerita pasal abah. Memang sudah begitu adat manusia, bila seseorang sakit dan sudah meninggal dunia, segala kenangan manis dan jasa mereka akan disebut-sebut terutamanya daripada anak-anak dan adik-beradik.











Tiada ulasan:

Catat Ulasan