Selasa, 4 November 2014

Diet Atkins: Pengenalan

Umum diketahui, aku melakukan  Diet Atkins dan ianya sangat sesuai untuk orang yang kuat makan macam aku. Diet ini dilakukan dengan mengurangkan pengambilan karbohidrat, mengambil protein secara bersederhana dan melebihkan lemak dalam menu makanan dalam sehari-harian.


Terdapat banyak  diet rendah karbohidrat yang direka; dipercayai diolah daripada diet ini seperti Diet Ketogenik, South Beach Diet, Paleo Diet dan lain-lain lagi.


Terdapat empat (4) fasa didalam diet ini.


  1. Fasa 1; Induction
  2. Fasa 2; Ongoing Weight Lost
  3. Fasa 3; Pre- Maintenance
  4. Fasa 4; Lifetime Maintenance



Bagaimana memulakan Diet Atkins?


Anda boleh makan (untuk fasa 1: induction):

  1. Sumber protein; lembu, ayam, ikan, kambing, telur, ayam belanda daging khinzir bagi bukan Islam, itik, puyuh, udang, sotong (agak tinggi kandungan karbohidrat, boleh makan cuma kurangkan) yang dimasak secara goreng, panggang, bakar, sup dan lain-lain.
  2. Sayur-sayuran yang rendah kadar karbohidrat dan rendah glycemic index seperti cendawan, lada, daun salad, timun, dan lain-lain.
  3. Keju yang rendah karbohidrat seperti mozarella, cheedar, parmesan, cream cheese dan lain-lain.
  4. Makanan-makanan lain yang rendah karbohidrat dan rendah glycemic index.


Makanan yang dilarang dimakan:

  1. Segala jenis nasi, produk hasil pemprosesan nasi seperti bihun, mee, keow teow, soun dan lain-lain.
  2. Segala jenis tepung, produk hasil pemprosesan tepung seperti tepung gandum, tepung ubi, kuih-muih, biskut, pau, cream puff, tat keju, kek dan lain-lain.
  3. Gula tebu, segala jenis makanan yang dihasilkan menggunakan gula tebu seperti milo, oren sunquick, air berkarbonat, gula-gula, dan banyak lagi.
  4. Semua jenis buah-buahan; epal, anggur, oren, pisang, nangka dan banyak lagi.
  5. Segara jenis kekacang, produk hasil pemprosesan kacang;  kacang merah, kacang buncis, kacang goreng, kacang panjang, kacang soya, kicap, taufu fa dan lain-lain lagi.
  6. Segala jenis ubi dan umbisi; ubi kayu, ubi kentang, ubi keledek, jejari kentang McD & KFC, kentang putar dan banyak lagi. (kecuali ubi konjac)


Sepanjang fasa 1 anda hanya dihadkan pengambilan karbohidrat dengan hanya 20 gram sehari. Bilangan terbesar karbohidrat yang diambil ketika fasa ini hendaklah datang daripada sumber sayur-sayuran.



Walaubagaimanapun, terdapat juga larangan tidak melakukan diet ini jikalau anda:

1) Mengandung
2) Mempunyai masalah kesihatan seperti penyakit buah pinggang kronik






**Apa itu makanan yang mempunyai glycemic index yang tinggi?

-angka yang menunjukkan potensi peningkatan gula dalam darah daripada karbohidrat yang dimakan. Senang cakap, sebaik saja makan makanan tinggi GI, gula dalam makanan itu akan cepat masuk ke dalam saluran darah, seperti nasi, cornflakes, air soda dan lain-lain lagi.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan