Rabu, 11 Oktober 2017

Viral

Viral dalam kamus aku ada dua ja.


 Jangkitan viral, iaitu seperti demam selsema , lagi satu ialah tular (famous dalam alam maya).


Viral yang aku akan cerita ini ialah jenis yang kedua.


Aku pernah tulis satu artikel kat page yang agak popular. Of course la sebagai anonymous ( tak dikenali). Tak ku sangka, tulisan aku yang ringkas dan tak detail tu jadi viral!


Penulisan aku tentang financial. Lebih kepada menceritakan pengalaman diri kepada skop yang kecil; iaitu budak-budak masih belajar, baru habis belajar dan bujang. Artikel aku dalam page tersebut hanya dapat sambutan sederhana, tak sampai 1000 likes pun di page berkenaan. Komen-komen semuanya positif. Ada yang suruh aku update selepas setahun (kalau ikutkan tahun ni la, sebab artikel tu ditulis pada 2016)


Entah macam mana, ada satu page yang sangat popular, cetak rompak artikel berkenaan.


Wow,.. berkandaq aku kena maki hamun sebab katanya artikel aku tak masuk akal dan mustahil oleh followers page berkenaan.


99% negatif.


Reaksi aku?


Tentu sekali kalau diikutkan hati, nak je aku balas satu-satu semua komen yang negatif tu. Tujuannya hanya satu, untuk pencerahan. Tapi aku sedar,aku tak mampu. Masakan aku nak dedah identiti aku kat umum.


Apa yang aku boleh buat ialah take a deep breath, baca ratusan komen tersebut dan keep moving forward. Bila terserempak komen yang positif atau menyokong, hati aku terubat sikit. :)


Tiba-tiba, hari ni , mungkin dah genap setahun sejak aku post artikel berkenaan, page yg cetak rompak tu naikkan artikel itu sekali lagi.


Dan, untuk kesekian kalinya, aku dimaki hamun lagi.


Apa yang boleh aku buat cuma frown up dan keep moving forward. :)



Tiada ulasan:

Catat Ulasan