Sabtu, 25 November 2017

Menghampiri Pra-Diabetik

Gula ialah dadah bagi aku.


Kalau orang lain addict dengan meth, aku dengan makanan yang manis-manis, minuman yang manis-manis.


Paling banyak ialah minuman manis. Air coklat, air berperisa, kadang-kadang air soda.


Masa bulan puasa yang lepas, aku buat ujian darah selepas makan; 5.5mmol/L.



Tadi, sahaja aku buat ujian sebab tengah bosan sangat. Terkejut bila tengok bacaan 5.8mmol/L. Kali terakhir aku makan ialah pada pukul 11.30pm 24/11. 

Rasa macam nak terjojol biji mata aku melihat bacaan tersebut. Habis sudah angan-angan aku nak makan coklat cadbury yang adik aku terlupa nak makan tu. 


Terus terasa nak buat diet atkins untuk seumur hidup. 


Terus terasa bersemangat nak diet dan meneruskan misi menurunkan berat badan. 


Tadi makan nasi dan ayam masak lemak cili padi 2 pinggan, biskut susu (170kcal sebungkus) dan segelas air coklat. Sedap gila (puji diri sendiri masak pula). Aku rasa macam terlajak kalori. Mungkin dalam 1800kcal. Tak pa, esok aku cuba kurangkan nasi dari 4 mangkuk, kepada 3 mangkuk. Air manis secawan je lepas ni. Snack pula tukar kepada buah sebiji. 


Lepas ni cuma masak makanan yang tak bergoreng. Contohnya Kari, Sup, Tom Yam, Bakar. 
Sekarang ni kena kawal makan 1600++ je! Aim nak turunkan 1kg/minggu. 1 Disember ialah timbangan kali pertama. 


Mama pun berdiet juga sejak terpengaruh dengan kawan dia yang makan Herb****. Aku dah warning, jangan nak beli bukan-bukan. Hampeh betul mak cik tu. Kang jadi apa-apa kat mak aku tak naya. 


Aku dah lecture mama bahawa tak makan malam dan ganti dengan minuman tu sama ja efek dengan tak makan malam tanpa minuman Herb*****. Tetap pengurangan kalori. Tapi aku tengok mama tetap makan makanan bergoreng seperti keropok ikan. Bila aku tegur, dia kata takkan makan sikit pun tak boleh. Yup, jawapannya mmg tak boleh. Sebab makanan bergoreng.Hakikatnya, bukan sikit dia goreng.  Entahlah. Orang tuakan.. Susah nak ajar ilmu sains ni.


Yang bagusnya tentang mama ialah, mama senang makan ubat. Dia makan ubat tak culas. Lega setiap kali pemeriksaan darahnya ok. 


Semoga berjaya Alia! :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan