Sabtu, 14 Disember 2013

Betul kata pakar..

Minggu ni anak saudara bertandang ke rumah.

Memang riuh habis.

Satu malam (malam pernikahan Zain dan Che Ta :D ), saya dan mereka (2 orang) main lukis-lukis atas papan putih masing-masing.

Seorang berumur 4 tahun dan seorang lagi berumur 3 tahun. Mereka menyuruh saya melukis pelbagai benda; ikan, semut, hantu pocong (!), Doraemon dan rumah.

Tipikal lukisan rumah; ada pintu, bumbung, tingkap, pasu bunga, dan orang lidi. Maka sesi pertanyaan pun bermula:



4              :Ni apa Chik Ya?

Saya         : Bumbung....

4              :Ni rumah apa Chik Ya?

Saya         : Rumah kecik...

4               :Awat kecik?

Saya         :Tak nampak ke rumah ni kecik? Boleh masuk 3 orang ja. Mak dia, ayah dia dan budak ni.

3               : Ni apa Ya? (tunjuk kepada tingkap yang cuma nampak kepala orang lidi)

Saya          :Kepala budak tu la.

3               : Dia buat apa ni?

Saya          : Tunggu mak dan ayah dia balik dari kerja. (sibuk melukis lagi)

3               : Dia tak nangis ke?

Saya         : ermm?

4               : Mana tok dia? (Mana nenek budak ni? dengan penuh prihatin)

Saya           : ***gelak guling-guling..***




Betul kata pakar, kanak-kanak memang hebat dalam berimaginasi. Mereka menyoalkan perkara yang nampak remeh-temeh tapi perkara itulah yang kadang-kadang orang dewasa terlepas pandang dan anggap tak penting.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan