Jumaat, 9 Mei 2014

Zaman Kanak-Kanak: Migrain

Saya pernah cerita bahawasanya saya mabuk kereta satu ketika dahulu.


Dan itu bukan satu-satunya cerita pelik yang dikawal oleh gen dan sistem biologi saya.


Saya juga tidak boleh minum kopi dan makan coklat suatu ketika dahulu. Saya rasa ianya kena-mengena dengan kafein yang menyebabkan migrain teruk. Mahupun demikian, saya tidak pula pening kepala apabila meminum Coca cola!


Saya belajar untuk menjauhkan diri daripada memakan/meminum benda-benda tersebut dalam menu harian/tahunan. Kadang-kadang saya berasa pelik;

"Kenapa abang dan yang lain-lain sangat suka makan kek coklat yang Kak Yong selalu buat tu?"
"Tak pening kepala ke? Bau pun dah memeningkan."
"Sedap sangat ke almond london tu?"
"Susu coklat! Eeee..." 
"Arghh...Vanilla dah habis, kenapa depa ni x makan je coklat tu!" (merujuk pada aiskrim neopolitan yang dimakan adik-beradik lain.)


Paling teruk sakitnya, semasa saya termakan gula-gula perisa nescafe, sakitnya berdenyut-denyut seolah-olah urat di otak saya seakan-akan mahu meletup!


Yang menghairankan, semua benda tersebut sudah boleh dimakan/minum oleh saya sekarang ini. Walaupun demikian, saya tak begitu gemarkan pilihan makanan tersebut. Pernah juga membeli Chocolate Moist yang akhirnya diberikan kepada rakan selepas makan hanya beberapa suap. Sampai sekarang saya tak pernah minum kopi lebih daripada satu mulut (kerana satu cawan itu terlalu mainstream!). Pernah sekali saya mencuba sesudu, dan ianya rasa sangat tak menyelerakan bagi saya. Biskut raya berasakan coklat sangat memualkan.


Ada diceritakan kepada rakan-rakan, hampir semua memberi komen yang sama, "Hilang nikmat hidup!". Iya ke begitu? (Grin)


Hanya satu, satu sahaja coklat yang benar-benar menyusahkan, memerangkap, menganggu hidup juga mengopakkan beg duit saya; Cadbury: Black Forest!

Sangat ironik!


p/s: Cadbury: Black Forest dinikmati sepenuhnya selepas tidak lagi migrain disebabkan coklat!





Tiada ulasan:

Catat Ulasan